Rebel Intelligence – AI Voorbij de Hype

Rebel Intelligence #20 | Van Baila Gasolina tot Agentic AI

Jackie Janssen Season 1 Episode 20

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 30:12

Een aflevering waarin muziek, macht en machines naadloos in elkaar overvloeien. Van kleedkamers in provinciale voetbal tot de boardrooms van Beijing en de frontlinies van de AI-revolutie.

Aflevering 20 voelt als een feestje, maar onder de beats van Baila Gasolina en Italiaanse stadionklassiekers schuilt een diepere laag. Muziek als bindmiddel, van Brugge tot een kleedkamer in Elen, zet de toon: collectieve energie, rituelen en emotie blijven de lijm van menselijke ervaring.

Diezelfde spanning trekken we door naar het wereldtoneel. Met Trump, China en een indrukwekkende stoet CEO’s (Huang, Cook, Musk) duiken we in geopolitiek en technologie. Nieuwe termen als TACO en NACHO illustreren hoe narratieven vandaag ontstaan, sneller dan beleid kan volgen.

Centraal staat Jensen Huang’s visie: de opkomst van de Agentic Enterprise. Software wordt geen tool meer, maar een actieve speler. Bedrijven evolueren naar ecosystemen van agents, een trend die niet alleen op conferenties leeft, maar ook zichtbaar is in Vlaamse kmo’s. Mei 2026? Voor ons het kantelpunt waarop AI-agents echt doorbreken.

Maar er is frictie. Studentenprotest, kritische stemmen zoals Javier Bardem in Cannes, en het fenomeen van de “Sad Wives of AI” tonen de keerzijde: wat gebeurt er wanneer efficiëntie menselijkheid overvleugelt? Waar ligt de grens tussen versnelling en vervreemding?

We zoomen ook in op Europa en België: van regelgeving die balanceert tussen bescherming en complexiteit, tot inspirerende groeiverhalen zoals Odoo. Zeven jaar balanceren op de rand van faillissement, gevolgd door hypergroei, een reminder dat veerkracht en visie nog altijd het verschil maken.

En zoals altijd eindigen we waar het begon: muziek. Van AFAS Live tot U2 en rock-’n-roll protest. Want of het nu gaat over AI, politiek of business, de onderstroom blijft dezelfde: mensen die zoeken naar betekenis, verbinding en een stem.

Rebel Intelligence op z’n best: scherp, eigenzinnig en nooit zonder ritme.

Stuur ons een bericht

Support the show

(C) 2026 happy 2 assist - https://happy2assist.be

Hey Geert, uh voilà, daar zijn we weer. Aflevering twintig. Dat wordt hier eigenlijk een feestje. Ja, dat is top. Niet? Uiteraard. Brugge kampioen. Twee sterren. Oh nee, hè, gaan we het daar over hebben? Nee, nee, nee, we gaan het niet over voetbal hebben. Maar het is toch wel leuk. We gaan het over wel natuurlijk muziek en voetbal hebben. Ik zal dan als inleiding. We zullen daar mee starten. Ja. Want kijk, dit gebeurde er in de kleedkamer van Brugge. Zet misschien eens op. Ik zal het eens afspelen. Gasolina zeg. Ja, want Baila Gasolina van effe serieus een Hollandse band. Ik moet daarover schrijven. In 2025 is dat liedje erbij gekomen. Ik bedoel het eigenlijk, maar iedereen kent You Never Walk Alone. We Are the Champions, The House of Usher, de klassieke, uh, liedjes die, die samen met voetbal gaan. Maar ik denk dat deze ook wel eens, uh, opkomst gaat maken. Zeker bij Brugge. Je hoort dat eigenlijk al overal. Die opkomst is er gewoon. Baila Gasolina. Man, man, man. Ja, ja. En, uh, het doet mij dan ook denken want als ik zelf dj, uhm, speel ik eigenlijk ook de volgende versie, uh, van Sara per che ti amo. Dat is de Milaan versie. Ja. Dus de Inter Milaan versie. Zet eens efkes op en laat efkes spelen. Tot als-- ja, ge zult wel zien tot wat ik bedoel. Allee, ik zal het opzetten. Ik kan u zeggen als ge dat draait, vooral met die spelers die dan in de exploten meezingen. Man, man, man. Iedereen verwacht het sympathieke Italiaanse liedje, maar dit is de TikTok versie van Inter Milaan. Volle petrol dus. Allee, het gaat er mij over. Je kunt vandaag geen voetbalmatch hebben zonder effectief muziek, hè, muziek. Ge weet mijn ding. Ja, ja. Dus, uh. Dus toch mooi. Dus dit zijn twee liedjes die erbij gekomen zijn in de top tien van, uh, voetbal en muziek. Ja, se-- maar ja, voetbal en muziek. Nu ga ik, nu ga ik toch. Wacht, je moet mij even tijd geven. Ik moet even iets zoeken en ik ga tegelijkertijd vertellen, hè. Ik vind dat zo raar, hè. Ja, ge weet ik. Of ge weet het niet. Ik zit zo in bestuur van lokale voetbalclub hier, hè. KST Eele. Ja, toppers voor mij natuurlijk. Ja, ja, Eele, dat is een deelgemeente van Dilsen-Stokkem. We spelen eerste provinciale en vorig jaar- Dat is toch Dilsen? Ja, het is nog een deelgemeente ook. Ja, maar pas op, pas op. Ik vind het toch wel top ondertussen. Uh, ja, zoals als echt mini clubje, uh, helemaal opgestegen tot eerste provinciale. Enfin, dat ga ik jullie allemaal besparen. Maar ik, ik kijk daar eigenlijk al drie jaar naar een bijzonder raar fenomeen, hè. Nu dat gij het over muziek hebt. Dit is eigenlijk wat dat er daar zo in de kleedkamers gebeurt, hè.

En die mannen die, die staan aan een tafel en die vragen:

"Wat is dit?" Wat is dit? Een tafel. Wat is dit? Een tafel. Wat is dit? Een tafel. Wat is dit? Een tafel. Wat is dit? Een tafel! Dansen rond de tafel. Ja, en dan huppelen die dus inderdaad, hè, zo in een rondje rond die tafel. En ik heb dat eerst zo zien gebeuren met die spelers, hè, die dat dan, dan deden na een overwinning, hè, om een feestje eigenlijk in te zetten. Maar dat is dus tegenwoordig en ik heb dat dan opgezocht bij al die provinciale clubs is dat uitgegroeid tot echt een feestje met supporters, kinderen in die kleedkamer. Een hele grote cirkel die zit er rond die tafel. Ik, ik, hè, maar hoe komt dat, John? Hoe komt dat? Waarom? Hé, dat is, dat is mijn passie. Muziek is verbindend en zorgt ervoor dat ge samen iets doet. Dat zorgt ervoor dat echt veel endorfines, adrenaline, cortisol. Dat wordt allemaal samen. En ge ziet, ge kunt geen voetbal doen zonder te zingen als er gevierd wordt. Allee, van Sara per che ti amo tot Baila Gasolina tot We Are the Champions tot waar is de tafel? Het is eigenlijk op waar is dat feestje zeker, hè? Dat is een beetje- Ja, daar is het wat op gebaseerd. Ja. Allee, maar daarmee. Ik denk nu moet ik over, over niet over voetbal, maar wel over muziek. Ja, ja, weet je wat we gaan doen? We gaan gewoon van dat kleine Eele in ene keer eigenlijk naar China vliegen. Want, uh, ja, onze vriend. Ja, onze vriend, uh, uh, Donald, hè, mij zijn Doncents. Daar wil ik toch wel eens over hebben. Ge hebt dat gezien in elkaar, hè, dat bezoekje, uh, aan, aan China en alles wat daar gebeurd is. Of, uh, nee? Ja, ja, uiteraard. Ik heb het gezien, hè. Ik zie Musk daar ook zo wat raar bewegen. Ja, maar het was daar gewoon. Als Shenzhou Wang daar is. Tim Cook was mee. Dan CEO van Goldman Sachs, MasterCard dus wel de grote kapitalisten. Ik denk, uh, waren daar ook mee. Uhuu. Ja. Ik weet niet wat ik daar allemaal van moet van denken. Nee, nee, maar ja, ik moest dan zo. Ja, ja, ik ben dan zo wat. Ja, de influencers die daar rond wat dingetjes zaten te doen. En ge hebt het eens een keer hier gehad eigenlijk over taco, hè, zo Trump always chickens out, hè, zo. Ik, ik beloof vier dingen en, uh, ja, hè, dan draai ik eigenlijk een week daarna terug. Of ik kondig eigenlijk iets groots aan aan honderdvijfenveertig procent importtaksen voor China, hè. En dan, uh, ja, blijkt dat toch in de praktijk helemaal anders uit te werken. En ik moest echt wel lachen, hè, zo. Ja, die blijven dan zo met die uitspraken in die, uh, eetsfeer, hè, taco's. En ja, die influencers die kwamen nu met een nieuwe term nacho. We gaan van taco naar nacho. En weet je wat dat? Waar staat dat voor dan? Jawel. Not A Chance Hormuz Opens. Not A Chance Hormuz Opens. Ja, ja. Trouwens, die Shenzhou Wang heeft daar ook nogal lang gebleven. Heeft daar een food tour gedaan. Ge hebt die TikTok filmpjes gezien. Is wel nog interessant. We blijven bij het eten. Trump always chickens out of nacho. Dus, uh. Voor moest gaan hier. We zijn ondertussen aan zijn tweede snack, hè. Ik ben benieuwd hoeveel we er nog gaan krijgen voordat zijn verhaaltje uitgezongen is. Eerlijk gezegd als ik, ja, ik als ik die volg. Ik heb die nog maar weinig stommiteiten zien doen en horen. Nee. De waarde van Nvidia blijft omhoog gaan. Want ge zegt Google ook, hè. Dingen, uhm, vroeger de Warren Buffett fonds is ook, uh, veel cash staan, maar is ook in Google geïnvesteerd. En ge ziet Nvidia blijft toch omhoog gaan. Ik versta de boost honderd procent de hoogte en ik had een interview van Shenzhou Wang gezien. Moet ik u, uh, opzetten misschien? Cool over, over AI en de Age of Agentic AI misschien eens luisteren? Ja, ga ik doen. There will be no software in the future that's not agentic. Do you guys agree with that?How could you have software that's dumb? And so it is absolutely true that every software company will become an agent and agentic company. They're they're going to simultaneously use open models. Okay. Open models mean the ones that they download themselves and they finetune themselves. They're also going to use closed models. The combination of all that just like we in all of our companies, we have employees that we hire. We have employees that we're grooming. We have we have contractors that we bring in. We have specialists like yourself that we bring in to the company to do our work. Our job is not to do the job. Our job is to have the job be done right. Cool, cool interview. Ik moet zeggen, ik volg die man graag. Ik vind die als je dat vergelijkt met de mannen van AI CEO's en Musk komen er toch af en toe rare dingen uit. Ik vind weinig vreemde geluiden uit. Ja, hij is heel rationeel. En weet je dat hij normaal eigenlijk niet meeging naar Beijing? Ik weet het. Hij ging in België zijn hè? Ja, ja. Ja. Ja. En ja. Trump heeft hem persoonlijk gebeld nadat hij gelezen had dat hij niet meeging. Dus dat was niet zo van ja, je stond op de lijst. Nee, nee. Hij had het dan in de pers gezien. Heeft hem dan eigenlijk uitgenodigd. Maar inderdaad. Naar Beijing. Echt. Er zijn interviews op TikTok. Waarom was je de laatste die die geboord heeft naar naar de States? Ja, Trump heeft mij dan gevraagd om mee te gaan en anders ging hij naar België komen. Ja, ja. Ja. Ja. Ook tof eigenlijk hè? Op zich IMEC hè, dat op 19 mei eigenlijk Lifetime of Innovation Award uitreikte en dat gedaan heeft aan Jensen Wang. Ja, de oprichter van Nvidia. Eigenlijk wel tof hè? Ja, wereldeditie had het dan moeten zijn. Maar ja, spijtig genoeg. Alles had een keer naar hier gekregen. Ik weet dat de Engelsen altijd zijn best wel Musk ook al een keer naar hier krijgen, wel met SpaceX en zo. Dat is nog niet gelukt. Obama wel, Schwarzenegger ook, Oprah Winfrey ook. Nee, maar ja, dat staat IMEC. Want IMEC zit wel in die sector. Dat is niet in de toepassing van AI, dat is echt in die chips. Ja, dat is. Maar blijft dat hele Nvidia verhaal blijft natuurlijk wel op zich een merkwaardig verhaal, want vandaag wordt hij dan inderdaad zeker hij een beetje gepositioneerd als de architect van die AI evolutie. Maar ja, initieel die GPU's waar dat ze groot op geworden zijn, dat was geënt op gaming hè? Daar zaten zij eigenlijk voor het eerst een grote rol in te spelen. Ja, ja. Cool. Cool. Cool. Allee. Voilà. Next one. Juist inderdaad. Rebel intelligence. Als we dan toch over Trump en donses bezig zijn, moeten we toch eens ook misschien naar het festival van Cannes gaan. Ja, dat is gestart. Een acteur die qua naam misschien minder bekend is, maar toch. Ik ga proberen Xavier Bardem, een Spaanse acteur die daar een nieuwe film voorstelt die blijkbaar echt weer weer straf gaat. Maar hij heeft al Oscars gewonnen met No Country for Old Men. In Skyfall is dat de schurk Silva. Nu is zijn film The Belofte die voorstelt spelen Dune één en twee mee. Straf van acteur, vaak vaak de schurk meespelen. En je moet eens horen wat hij wat hij zegt op het filmfestival van Cannes. Mr. Trump, Mr. Putin and Mr. Netanyahu The big balls man saying My cock is bigger than yours and I'm gonna bomb the shit out of you is a fucking male toxic behavior. I mean are we fucking nuts? We are killing women because some men think they own them, they possess them. I think it comes from from the from the origins of what this so-called toxic masculinity comes from, which is the education, the bad education that we have received for many ages. And that problem also goes to Mr. Trump and Mr. Putin and Mr. Netanyahu, the big balls man saying My cock is bigger than yours and I'm gonna bomb the shit out of you is a fucking male toxic behavior that is creating thousands of dead people. So yeah, we have to talk about it. Ik hou wel van die Rebel intelligence. Je voelt als je naar de wereld kijkt. Muziek is overal, maar ook rebels zijn omdat sommige dingen gebeuren die die niet altijd rechtuit goed zijn. Dus ik vind dat wel tof op kamp. Mot op je bakkes hè? Trump of dat? Ja, ik vind dat toch mot op je bakkes? Nee. Ja, ja. Het is niet braaf. Voorwoord hè? Big cocks Masculinity. Toxic masculinity. Ja. Ja. Tof. Ja. We zijn weer beland. Ja, het was van China. Trump. Ja. Ja. Wang. Trump. Ja. Ja. En ik vind het goed dat je hem er tussenin smijt, hè? Maar ik was eigenlijk nog niet helemaal uitgesproken. Maar ik vind het niet erg. Nee, helemaal niet erg. Helemaal niet erg. Want ja, we hadden het dan wat over Wang en. Les blijven, hè Jacques? Ja. Je wordt gewoon sneller Geert. Ja, dus die ja, maar ja. Jensen Wang zegt daar gewoon ook een aantal belangrijke dingen. Die Agentic Enterprise. En ik kan u zeggen, zelfs in Vlaanderen vanuit mijn eigen praktijk. Ik zie het op dit moment echt iedere dag gebeuren. Meer en meer mensen hebben door dat het veel meer is als die chat GPT, als die chat en die gaan naar die agents. En ja, als ik heel eerlijk ben Geert, we zijn nog maar 22 mei, maar ik ga je moeten zeggen mei 2026. Dat staat voor mij bol van AI-agents en bedrijven. Taken die gewoon ja, door die agents worden uitgevoerd. En ja, Google Ads en Google Cloud Next ook daar Agentic Enterprise Agentic Enterprise Agentic Enterprise. Je hoort het overal, maar ik zie het ook gewoon overal. Het is eigenlijk je moet zo zeggen the year of Agentic. Want nu als Jensen Wang dat mag stotteren toen, maar wij Agentic. Nee, want ik vind dat grappig. Ik vind dat toch dat dat niet uitgeknipt is. Dat is mensen om je aan het woord te spreken. En wat was dat woord dat we vorige keer niet goed konden uitspreken? Een SaaS kop Alyssa of weet ik veel wat. Ja, maar het is dan toch tof, Want ik weet niet of elk bedrijf mee isJa, Jackie, ik ben het niet mee eens. Ik Oh ja, nee, maar je hebt er twee hè? Je hebt er twee. Ja. Ja, inderdaad. Ja. Ja. Ja. Ja. Gisteren nog veel. Gisteren had ik toevallig eigenlijk een keynote voor. Ja, het waren een tachtigtal schildersbedrijven en geen eenmanszaakjes, maar echt de grote schildersbedrijven in Vlaanderen. Uitgenodigd eigenlijk door AkzoNobel. En ja, daar merkte ik inderdaad ja, de ene zit er dan heel stevig in en de andere ja, heeft zelfs nog geen chat, GPT of copilot gebruikt of weet gewoon niet wat doen. Ik weet niet, misschien is dat ook een brugje. Het was een heel speciale trend die ik gezien heb. Je weet op Instagram TikTok ik algoritmes goed misbruikt om al die speciale rebel dinges erbij te krijgen. Muziek Protest van studenten tegen AI. Ah ja. Verschillende universiteiten. Het is een trend in de States dat als er iemand spreekt over AI, een prof of een andere, dat ze dit beginnen doen. Je moet eens luisteren. Ja, ja, ik ga het opzetten. Krijg je boegeroep. En dat is heel vaag, dus je krijgt boegeroep terwijl eigenlijk alleen Jensen Wang gelijk. Ik zou graag opgeleid worden in een combinatie van een mens zijn en AI. En studenten gaan nu tegen protesteren. Ja. Bizarre evolutie. Dat is toch grappig eigenlijk hè? Dat dat ja, maar dat is zo'n beetje ja. Met studentenprotest. Ja, dat gaat hier niet over alle studenten. Dat gaat weer over een select groepje. Misschien tien, vijftien procent die de show aan het stelen zijn. Toch eher. Dat ook, maar het is ook weer met muziek dat ze het dan zeggen. Ik vind dat grappig. Ze liegen op straat. Ja, maar we komen wel bij iets fundamenteel Jackie. En uw boek gaat daar eigenlijk ook over. Maar Scott Galloway als je weet dat ik daar fan van ben en dat ik die volg, ben ik niet met alles eens, maar het is toch wel rock 'n roll rebel. Maar die heeft het daar ook over. Ehm, gaat eigenlijk. En er was een ander artikel ook over in Wired daar ook over. Ik weet niet of dat je dat gezien hebt. Over Meet the Sad wives of AI. Ja, ja, ja, ik heb het gezien ja. Dus een recent en veelbesproken artiest artikel in Wired. Dat is toch een platform dat ondertussen gerenommeerd is geworden. En dat gaat over ja, dat, dat, dat mannen zo geobsedeerd raken door AI. Dus dat er kunnen bij zijn chat GPT Cloud agents van ding the next big thing. Dat ze eigenlijk hun gezin verwaarlozen. Allee jongen. En de opvoeding verwaarlozen. Daarover gaat Sad wives AI. Eh, eh. Vergelijk het eigenlijk met de goldrush, de AI-boom met de dotcom, met. En dus het is enerzijds de industriële revolutie, maar je ziet dan toch mannen die alles geven voor die volgende golf en daar op die volgende golf dan stinkend rijk worden. Miljonair. En dat gaat ook gebeuren, maar ondertussen geen leven meer hebben. En je moet dan echt Scott Galloway eens horen wat hij daarvan vindt, want hij is ook zo de vader geweest, niet thuis. Of hij had zo een vader, maar hij is dan ook zo geweest, niet thuis. Om het nog weer eens commentariëren. Allee, maar dit is toch. Twee of drie times a year. Ja. Passie about it. Hoe kijk ik daarnaar? Ik ga mijn mening geven. Ik denk dat de studenten, want daar is een geluid. Het feit dat ze protesteren wil zeggen dat er iets is, hè. Mm-mm. En volgens mij is die iets exact wat in jouw boek staat. Ganz die AI-dingen zonder de juiste menselijkheid in proportie te brengen. Thuis, je gezinsleven, je kinderen juiste, ja juiste band geven en niet worden opgevreten zei het AI wives door alleen dat. Ja. Dat is wel nodig. Dat is het gevoel dat ik daar. Maar kijk ook ik. Kijk. Ja, nee. Nee, maar ik snap ook wat je bedoelt. En ja, je verwees al eigenlijk naar AI en het herontdekken van de mens. Ik Ik snap helemaal het gevaar, want je, je kunt AI echt gebruiken om tijd voor uzelf vrij te maken om rust te krijgen in uw hoofd. En ja, als gij natuurlijk die tijd gaat opvullen met nog meer AI, ja, dan spreek je toch wel min of meer over een soort verslaving. En dat is ook waar dat we in bedrijven moeten voor opletten. Ge kunt eigenlijk ja, weet je die AI, ja, we gaat er seffens nog efkes over hebben. Ik kom op plaatsen en dan denken ze dat dat een knopje is waar dat ge op duwt om mensen weg te snijden in uw organisatie. Terwijl ik dan zoiets heb van nee, je gebruikt dat eigenlijk voor een stuk om werk opnieuw uit te vinden, die rust te creëren en mensen eigenlijk andere kwaliteiten terug hun eigen kwaliteiten, zelfs daar waarmee dat het niet gaat over ja, zo dat harde werken en die efficiëntie iedere keer. Ja, ik, zo kijk ik daarnaar. Dus ik, ik volg dat wel. En inderdaad, als die studenten of Scott Galloway over zijn gezin ook vertelt, ja, als die dat zo ervaren, ja, dat wordt hier maar alleen efficiëntie. Het gaat alleen maar daarover. En ja, mijn kop wordt nog wel. Miljonair worden. Ja, ja. Ja. En en de volgende start-up. Ja, ja. En, en, en, en, en. Dertien van die agents hebben lopen en zevenentwintig verslagen moeten lezen omdat ze er gewoon sneller uitkomen. Ja, waar zijn we dan mee bezig? Dus dat stukje kan ik wel volgen. Die die passie dus. Ik vind dat interessant. Dus voor mij is het die tweestrijd. Het is ik volg Jensen Wang. Het is een jamais vu industriële revolutie. Ik wil, ik vind we moeten daarin opgeleid worden. In de bedrijven studenten ook. Maar effectief de plaats van menselijkheid wordt wel cruciaal. En dan ik kwam op een ander moment maar misschien moet onze jingle eerst nog een keer een boef geven. Zo kijk voilà boem. Je gaat het zien.Lees hem maar. Het ging hem over de 171, uh, gedrags- en emotionele modellen in antropologie. Dus men identificeert blijkbaar als je chat, hè, uh, identificeert men ben je boos, blij, vrolijk, triest, zelfmoordneigingen. 171. Men identificeert dat al. Dat is interessant. Ja, ja, ja. De vraag is versterkt men dan? Wanneer versterkt men die? Wanneer verzacht men die? Ik denk als men blij is dat men misschien versterkt. Als ze naar zelfmoord gaan, dan denk ik dat ze dat niet versterken, dat ze verzachten. Oké, maar wie bepaalt dat? Wanneer versterkt iets of wanneer verzacht ik iets? Ik vond het wel interessant. Ik denk dat dat echt, ja, dat is an sich, uh, is een studie waard. Ja, wat zijn die 171 emoties en hoe gaan die gemanipuleerd? Hoe worden wij gemanipuleerd in ons antwoord omhoog of omlaag versus die emoties die ze vaststellen? Ik vond dat interessant, dus als- Ja. Mieke wees er al een beetje naar. Jawel, ja, ik wou het juist zeggen. Ja, nee, nee, inderdaad. Uh, en ja, je noemt nu Antropic, hè. We hebben de-bij Mieke toen de voorbeelden eigenlijk van OpenAI gehoord, hè, over ja, wat dat je dan, hè, zoals dat zij die Jason noemde, die file waar dat ge die chats in ziet, maar waar dat ge dan dat soort labeltjes ook in terugvindt, uh, die men vormt. Ja, ja, ik, ik weet het niet. Ik vind dat zo moeilijk, hè. Ik zie dat dan eigenlijk een factor spelen in die persoonlijke chats, hè, gelijk die AI-companions, uh, waar, waar dat we het toen over hadden. Maar ik, ja, ik kijk als wij zo API's, hè, je weet wel, je gaat eigenlijk op afstand, uh, zo een aanroep doen van die AI-systemen, ja, dan denk ik dat die emoties nul relevantie hebben. Of als ik met AI- Transponeert. Ja, als ik met AI code ben aan het genereren, ja, dan heeft die emotie nul relevantie. Maar in relatie met de mens uiteraard wel, hè. Wij zijn menselijke dieren, emotionele dieren. Emotie maakt deel van wie we zijn, van ons DNA. We kunnen dat niet wegsteken. Wel, wel en het is, hè, het is nu een topic omdat het dan, ja, zeer visibel aan het worden is, hè. Zoals ge zegt, hup, die studie 171 emoties, dat doen ze daarmee.

Maar ik denk dan van:

Goh, maar dat was al twintig jaar met die social media is dat ook bezig. Dat kan toch niet anders dan dat dat daar nog meer in zit? Ja, dat, ik denk dat ook, hè. De TikTok-algoritmes gaan ook ergens zonder ze misschien als emotie te doen, maar daar zitten ook van die zaken. Kijk en Geert, maar dat, hè, we hebben China, uh, wat gehad. Uh, dat brengt ons toch een klein beetje dichter bij huis. Dit Geert, uh, dat is eigenlijk precies wat we in Europa vind ik, uh, ja, wel goed doen, hè。 Wij proberen daar dan toch met die wetgeving, uh, ja, wat dingetjes te regelen rond hoe moet je, hoe moeten die of wat mogen die AI-systemen, uh, met emotie doen, hè, die AI-companions waar dat we het over gehad hebben ook al。 Ja, dat, dat vind ik wel dat we dan heel erg goed doen。 Ja, maar ben het er wel mee eens。 Alleen ik ga toch een ander bruggetje maken naar een volgend onderwerp misschien。 Ik ben-deze week had ik, uh, de eer en de, uh, het genoegen om uitgenodigd te worden op de-als eerste lid van de Raad van Advies van Becom, hè, federatie die de e-commerce, de Belgische e-commerce digitale economie vertegenwoordigt. Uh, voorzitter en, en CEO hadden mij gevraagd, hè, Eric Cuypers en Griet De Koker om, om erbij te komen voor een en om, om toch wat ambitie, rebelsheid erbij te doen. Uh, en dan, dan moet je toch wel kijken. Allee, één groot bedrijf, die hebben wellicht een advocatenteam zitten om al die wetgeving in Europa te doen. Ik denk dat er gemiddeld tien per dag zijn. Ja, ja. Oh jong, dat is wel echt, uh- Maar volg ze maar, hè, als klein bedrijf, dus dat gaat niet。 Dus dat zat ook in, in, in duidelijk in onze ambitie van de federatie van Becom。 Ja, we moeten dat wel behapbaar maken。 Ja, ik ben blij, blij dat jullie dat soort dingen dan doen, want dat is zo-- ja, dat is mijn dagelijkse praktijk, hè。 Ik kom die kmo's tegen die niet, hè, dat allemaal kunnen volgen en die wel mee willen. Dat we een unieke plaats hebben, want je hebt federaties en ik ben niet voor federaties die, die soort gemiddelden federeren, want we moeten ambitie brengen en dat is duidelijk de strategische dag gedaan。 We willen duidelijke ambitie in die digitale economie, die digitale soevereiniteit van Belgische bedrijven, klein, groot, middelgroot en moet, moet vooruit, moet, moet vooruit。 Dat mag niet door AI verder weer een polarisatie gaan naar enkel grote bedrijven。 Stond in De Tijd ook, hè, dat de digitalisering zorgt dat meer kleine bedrijven doodgaan。 Ik weet niet wat dat goed is。 Ik zie in China het omgekeerde。 WeChat heeft ervoor gezorgd dat de digitale- Heel veel klein. Ja, zeker. Groot is。 Allee ge voelt dus ik vond dat wel tof。 En het leuke was mijn eerste meeting, uh, bij dus die raad van advies was in de Afwasdom。 Ah ja. Heel tof. Kevin Ketelaere zit ook in die raad van bestuur。 Dat is eigenlijk operationeel directeur van, van ja Afwasdom be-eets eigenlijk voor stationaal. Ja, ja. Rondleiding gehad in de Afwasdom。 Ze waren K3 aan het opzetten, uh, voor de zeventiende, uh, voor de begin nog van de laatste zeventien shows。 Ik ga we-- ik wou dat gewoon zeggen。 Soms moet het gewoon samenvallen。 En zo vijftig Albans in de Afwaslounge, daar was mijn eerste raad van advies。 Sorry, hè, zo zijn we weer bij muziek beland . En dan ga ik toch een wist-datje geven, want in die rondleiding, wist je dat er een zwembad was onder het Sportpaleis? Ah nee, echt ? Dat is de max effectief. Allee geen zwembad om in te zwemmen, maar wel een waterreservoir onder, onder dus, uh- Maar is dat dan van vroeger het sport nog of zo? Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee. Dus er is eigenlijk een verdieping onder waar dat je loopt。 En de, ja, als, als het publiek, uh, allemaal samen naar het toilet gaat, hebben ze, vragen ze zoveel water anders- Allee. Van het watersysteem dat zijn eigen waterreservoir moesten aanleggen van waterrecreatie。 En dus naast de biertanks en wat zijn er daar biertanks en twee meter verder zie je eigenlijk een waterreservoir onder, onder, uh, ja, onder de frontstage. Maar allee. Het is geen zwembad, want je kunt niet zwemmen, hè, maar ze noemen het zwembad。 Dus ik wil

alleen maar zeggen:

leuk om te zien, uh, ja, hoe dat dan toch, hè? Ja, allee, allee, allee. Dat zijn wist-datjes die interessant zijn. Hè, maar om, om nog een bruggetje te maken tussen, uh, muziek en AI en, uh, hè, kmo kan je het moeilijk noemen. Uh, je had me iets doorgestuurd, ook van Odoo.Maar ja Odoo, maar da's, da's in thema van ge weet elke podcast proberen we toch iets goed over Europa te zeggen en toch iets goed over België. Ja, ja, ja. En dit is ik vond het knap. Uh ik zag interview van uhm ja Pintsaert, Fabien Pinckaers, Fabien Pinckaers, CEO van Odoo op Force-Forbes. Forbes. Forbes is niet meer het enige zaligmakende medium, maar toch nog altijd relevant. Het ging over Celebrating Belgian Success en ze lieten Odoo CEO aan het woord. We moeten een keer uh hem ja fragment laten horen. J'ai eu presque sept années au bord de la faillite où j'avais du mal à payer les salaires en fin de mois. Parfois même, je les payais en retard. Mon regard, c'est que en fait, c'est un, un passage nécessaire. On ne peut pas faire des hypercroissances comme on a fait avec Odoo. Des plus de 50 % par an, euh, chaque année pendant vingt ans, c'est vraiment dur, hein. Euh, quand on est mille, c'est rajouter cinq cent personnes, mille cinq cent. Quand on est sept mille quatre cent aujourd'hui, c'est rajouter trois mille cinq cent personnes de plus. C'est des croissances folles. On ne peut pas faire ça sans grandes difficultés. Euh, et pour grandir à cette haute vitesse-là, il faut évidemment prendre des risques. Il faut investir tout l'argent qu'on a. Et donc ça-- effectivement, on n'est pas toujours allé sur la trésorerie, euh, mais c'est un mal nécessaire. Et ce mal nécessaire nous a rendu, euh, ultra-efficaces comme on l'est aujourd'hui. On est, euh, peu dépensier, on ne, on ne perd pas de temps dans des-- l'administratif, du management, etc. Parce qu'on a connu ces phases où il fallait juste survivre. Nee. Straf interview, hè? Ja. Zeven jaar aan de rand van faillissement en nu is dat. Ik ga mij-- ik heb-- dacht dat Team.blue de eerste deca koning zou zijn. Ik denk dat ik toch ga wedden op den deze hier Odoo. Ja. Ik denk dat ze tussen de vijf en acht miljard waard zijn. Dus uh, het is een CEO die vaak niet de speaker, niet, niet de schijnwerpers opzoekt. Nee, klopt. Je ziet hem niet vaak, dus hier dan wel eens. Ik vond het wel interessant om dat interview Celebrating Belgian Success- Ja. Uh in Forbes. Odoo leuk verhaal trouwens, hè, die CEO echt ook wel doorgegroeid. Echt vanuit de praktijk, hè. Dat is echt, uh, leuk. Ze noemen hem een beetje Steve Jobs van Wallonië. In Wallonië heb je nie-niet zoveel van die, hè, unicorns. Hij wordt vergeleken een beetje met de Steve Jobs van Wallonië. Want het is ook een product, hè. Dat is echt een product dat hij gemaakt heeft met meer dan miljoenen gebruikers. En we gaan toch terug naar de Messi-klanten, hè. Ik weet niet of je dat al weet, maar eigenlijk doen die het grootste tech en business evenement in België in september. Ken je dat al weer? Ja, nee. Zij doen al ja-- zij doen al jaren eigenlijk zo dat ze echt iedereen samenbrengen. En dat is nu het veertig- tot vijfenveertigduizend man in de Brussels Expo. Oh ja. 24 en 26 september. En ook met vier concerten. Ze hebben nog alleen maar gezegd hun Odoo-band, maar die andere drie bands zijn die maar ook weer muziek. Veertig- tot vijfenveertigduizend man samen.

Odoo, dat netwerk samen en dan denk ik van:

ge ziet, ja, als ge dus niet alleen de waarde van uw bedrijf en uw product, maar als ge zoveel mensen kunt samenbrengen rondom uw product. Ja, sorry, de kans dat je dan tien miljard waard bent- Ja. In deze wereld is wel reëel. Ik vind het wel tof, hè. Ik vind dat wel knap. Het grootste tech uh business event met opnieuw wat muziek bij gaat dus nog gebeuren in september van Odoo. Dus het is de gelegenheid om dat toch ook eens in de verf te zetten. Ja. Straf bedrijf. Kijk, allez, iets waar dat we toch terecht trots op mogen zijn. Rebel Intelligence. Ja. En dan, uh, gaan we eindigen, uh. Had gij nog een puntje? Ik heb anders nog een puntje. Ja, doe jij maar. Doe jij maar. Ja, we gaan afsluiten, Geert. Het is tijd. De Broers en U2 zijn twee oude rakkers. Ja. Uhm. Belangrijk, hè, ge weet, de dit is de rock 'n roll rebellion spring, hè, tegen Trump, hè. Ze gaan zijn tour, maar 27 mei eindigt hij zijn tour in Washington. Ja, ja, klopt. Klopt ja. Washington, 27 mei. Ja. Ik ben benieuwd hoe dat we dat gaan voelen en zien, hè. Want Washington, het is niet toevallig dat hij in Washington eindigt, hè. Nee klopt ja. Minneapolis, Minnesota, waar hij is toegetreden daar. Dus de rock 'n roll rebellion politiek statement tour as hell met Tom Morello, misschien met andere gasten eindigt in, in Washington.

Ik wilde gewoon zeggen:

je voelt toch wel gewicht, tegenwicht, studenten, AI versus niet. Dat is wat gebeuren. Ik zeg niet dat de studenten gelijk hebben. Ik zeg niet dat, uh, dat Gen Z alleen gelijk heeft. Het is die combinatie, maar ik vind het tof. En dan, ja. Dus, uh, we hebben geen fragment, maar we, we gaan zeker als er iets speciaals gebeurt op die Washington closing doen, gaan we dat zeker de volgende podcast doen. Maar het was dan nog U2. Ge weet, ze hadden een nieuw album gemaakt, zes nummers, heel protest en zijn hun videoclip gaan opnemen. Ik weet niet dat je dat gezien hebt in Mexico City op een bus, en daarmee moeten we misschien eindigen, want dat is een protestsong en U2 van Sunday Bloody Sunday. Maar dit is een protestsong op hun nieuwe plaat, uh, dat ze dus opnemen op een bus. Eigenlijk als vroeger zo ja, The Beatles van boven op een wagen, hè. Allright. Tussen de mensen. Ik denk dat dat een mooi einde is van deze, uh. Ik vind dit een mooie om te eindigen. Aan de mensen thuis. Ho-hoor je ons graag? Vind je Rebel Intelligence leuk? Like, share, subscribe. En uh Geert, wij zien elkaar binnen veertien dagen, want ik ga met vakantie en we eindigen hier met U2. Rock 'n Roll, baby. Dying is when your lovers close their open on the street of dreams. Dying, dying is when your walk is out of chosen on the street of dreams. In here . Be free . Be yourself . And everything. Is